T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BİTLİS / ADİLCEVAZ - Adilcevaz Süphan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Bilişim Teknolojileri Bölümü

Bölümümüzde 9. sınıf bir şube 10. sınıf bir şube 11. sınıf bir şube. 12. sınıf bir şube olarak sınıflar mevcuttur..Yazılım Geliştirme Dalı olarak tercih edilmektedir.

 

Bilişim Teknolojileri; bilgisayar sektöründeki gelişmelerin sonucunda ortaya çıkmış ve verileri saklamak, iletmek ve işlemek için kullanılan bilgisayar donanım ve yazılım teknolojilerini içeren bir alandır. Ancak bugün için Bilişim Teknolojileri (BT), yalnızca bilgisayar sistemlerinin kurulması ve yazılımların yapılandırılması ile sınırlı bir alan değildir. Bilişim sektörü dünyada son 50 yıldır var olan ancak günümüzde olağanüstü öneme sahip olan bir sektördür. Katma değeri oldukça yüksek olan bilişim sektörü, gelişmiş ülkelerde gözde sektörlerin başında gelmektedir.

 

A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında büyük bir hızla artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya yayılarak hem de kullanım alanı çeşitlenerek olmuştur. Bilişim Teknolojileri; bilgisayar sektöründeki gelişmelerin sonucunda ortaya çıkmış ve verileri saklamak, iletmek ve işlemek için kullanılan bilgisayar donanım ve yazılım teknolojilerini içeren bir alandır. Ancak bugün için Bilişim Teknolojileri (BT), yalnızca bilgisayar sistemlerinin kurulması ve yazılımların yapılandırılması ile sınırlı bir alan değildir. BT, güncel bir bakışla; bilgisayar donanımı, yazılımı, bilgisayar ağları, iletişim teknolojileri, bu alanda yetişmiş insan gücü, prosedürler, internet, intranet ve iletişim araçları gibi çok sayıda bileşene sahiptir. Bilişim sektörü dünyada son 50 yıldır var olan ancak günümüzde olağanüstü öneme sahip olan bir sektördür. Katma değeri oldukça yüksek olan bilişim sektörü, gelişmiş ülkelerde gözde sektörlerin başında gelmektedir.

Ülkemizde işletmeler kurumsallaşma yolunda hızla ilerledikçe Bilişim Teknolojileri alanına olan ihtiyaç daha da artmaya başlamıştır. Bu sebepten, Bilişim Teknolojileri alanında yeterlik sahibi insanlara çok ihtiyaç duyulmaktadır. Halen başka dallardan, mesleklerden insanlar bu alandaki ihtiyaca yönelmeye devam etmektedirler. Ancak doğru olan bu alanın içinde, temelden bu yeterliklere sahip insanlar yetiştirmektir. Gelecekte de Bilişim Teknolojileri, çalışma hayatının en önemli unsuru olmaya devam edecektir. Bu alanda yeterlik sahibi insanlar yetiştirmek ülkemizde bu sektörün gelişimi ve ilerlemesi için çok önemlidir.

 

B. ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Bilişim Teknolojileri Alanı altında şu dallar bulunmaktadır:
Ø Ağ İşletmenliği
Ø Web Programcılığı
Ø Veri Tabanı Programcılığı
Ø Bilgisayar Teknik Servisi
AĞ İŞLETMENİ
Tanımı
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu,
yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm yolları ve geniş ağ sistemleri
yönetimine sahip nitelikli kişidir.

 Görevleri

Ø İş organizasyonu yapmak.
Ø Analiz yapmak.
Ø Algoritma yapmak.
Ø Ağ kurulacak ortamı (ağın altyapısını) oluşturmak.
Ø Oluşturulan ortama fiziksel olarak bilgisayar ağı kurmak.
Ø Geniş ağ sistemleri için yönlendirme yapmak.
Ø Bilgisayar ağını yönetecek sunucu işletim sistemini kurmak.
Ø Sunucuyu ağdaki bilgisayarların yöneticisi olarak tespit etmek.
Ø Ağ ortamında oluşabilecek fiziksel ve yazılımsal sorunları gidermek.

Ø Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek. 

 WEB PROGRAMCISI

Tanımı
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım olarak kurulumu bilgilerinin yanında, web sayfası tasarımına ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlayan nitelikli kişidir.

Görevleri
Ø İş organizasyonu yapmak.
Ø Analiz yapmak.
Ø İhtiyaçları değerlendirmek.
Ø Algoritma yapmak.
Ø Web sitesinin görsel tasarımını yapmak.
Ø Tasarlanan sitenin yerel yayınını yaparak test etmek.
Ø Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek.

 

 

 

 

 

 

 

VERİ TABANI PROGRAMCISI
Tanım
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, veri tabanı ve programlama dilinin kurulumu, veri tabanının oluşturulması ve yönetimi, yazılım geliştirme, hata giderme, bakım ve yedek almaya sahip nitelikli kişidir.

 

 

Görevleri
Ø İş organizasyonu yapmak.

Ø Analiz yapmak.
Ø İhtiyaçları değerlendirmek.
Ø Algoritma yapmak.
Ø Veri Tabanına ait tabloları tasarlamak.
Ø Veri Tabanına ait tabloları program üzerinde oluşturmak.
Ø Veri Tabanına ait arayüz ortamını geliştirmek.
Ø Tamamlanan projenin testini gerçekleştirmek.
Ø Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek.

   

BİLGİSAYAR TEKNİK SERVİSCİSİ
Tanım
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, bakım ve arıza giderme işlemleri ve bilgisayar ile kontrol edilebilen sistemler kurmaya sahip nitelikli kişidir.

Görevleri

Ø İş organizasyonu yapmak.

Ø Analiz yapmak.
Ø İhtiyaçları değerlendirmek.
Ø Hataları tespit etmek.
Ø Algoritma yapmak.
Ø Arıza gidermek.
Ø Devre tasarımı yapmak.
Ø Devreyi gerçekleştirmek.
Ø İhtiyaç olursa bilgisayar ile kontrol edilebilen projeler geliştirmek.
Ø Tamamlanan projenin testini gerçekleştirmek.
Ø Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek.

 

 C. MESLEK ELEMANINDA ARANAN ÖZELLİKLER                                                               


Ağ işletmenliği meslek elemanlarının;
Ø Sistemli düşünme gücüne sahip,
Ø Matematikle ilgili konularda başarılı,
Ø Kendini yenileyebilen,
Ø Araştırmacı,
Ø Sabırlı ve dikkatli, sorumluluk sahibi,
Ø Şekiller arasındaki ilişkileri algılayabilen,
Ø Ayrıntılara önem veren,
Ø Bireysel karar verme yeteneği güçlü olan,
Ø Mantığı güçlü, dikkatli ve de sabırlı,
Ø Yabancı dile ilgi duyan kimseler olmaları gerekir
Web programcısı olmak isteyenlerin;
Ø Tasarım ve görsel yeterliliğine sahip,
Ø Yabancı dil bilen,
Ø Ekip içinde çalışabilen,
Ø Sistemli düşünebilen,
Ø Matematikle ilgili konularda başarılı,
Ø Kendini yenileyebilen,
Ø Araştırmacı,
Ø Sabırlı ve dikkatli,

 

 D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Ağ işletmenleri, endüstride ve işletmelerde bilgisayar kullanılacak iş ortamlarında çalışırlar. Ayrıca geniş ağ bağlantıları oluşturabilmek için dış ortamda, oluşturulan ağların yönetimi için sunucuların bulunduğu büro ortamlarında çalışırlar. Birinci derecede cihaz, alet ve yazılımlarla ilgilidirler. Ancak, zaman zaman meslektaşları ve müşterilerle iletişim kurmaları gerekir.
Meslekteki hastalık riskleri, ağ işletmenleri el aletleri ile fazla çalıştıkları için çeşitli iş kazaları riski ile karşı karşıya kalırlar. Bilgisayarda çalışanların şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıklarına sebep olur.
Web programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle tasarım ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir. 
Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir.
Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur.

Veri Tabanı programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle programlama ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir. Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir.
Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur. 
Bilgisayar teknik servis elemanı, teknik servis (bilgisayar toplanan) ortamında, Elektronik devre yapımını gerçekleştirebileceği atölye ortamında çalışır. El aletlerini çok kullanır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş çoğunlukla ayakta yürütülür, ortam biraz da olsa hareketlidir. 
Meslekteki hastalık riskleri, bilgisayar teknik servis elemanları ayakta çok fazla vakit
geçirirler. Bu nedenle vücut yorgunlukları fazla olur. Elektronik devreleri gerçekleştirirken
baskı devre yapımında ortaya çıkan gaza karşı dikkatli olmak gerekir. Lehimleme yaparken
yanma riskine karşı dikkatli olmaları gerekir.

0

 

F. EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Ağ işletmenliği;

Meslek eğitimi meslek liselerinin Bilişim Teknolojileri alanı, Ağ İşletmenliği dalı
programında verilecektir.
Bu alan mezunları; meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim veya
Açık Öğretim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama (Örgün veya Uzaktan Eğitim),
Bilişim Yönetim, e-Ticaret ve Masaüstü Yayıncılık ön lisans programlarına sınavsız geçiş
yapabilirler. Ayrıca meslek liselerinden başarılı olarak mezun olan adaylar SAY–1 puan
türünde Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği, Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği,
Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Elektronik-Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol
Öğretmenliği bölümlerine ve EA–1 puan türünde Yönetim Bilişim Sistemleri 4 yıllık yüksek
öğrenim programlarına ek puan avantajı girebilme şansına sahiptirler. Bunun yanında ön            
lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında
başarılı oldukları takdirde, yukarıda bahsedilen 4 yıllık bölümlere dikey geçiş yapabilirler.
Web programcısı;
Meslek eğitimi meslek liselerinin Bilgisayar Kullanımı alanı Web Programcılığı
sertifika programında verilecektir.
Bu alan mezunları; meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim veya
Açık Öğretim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama (Örgün veya Uzaktan Eğitim),
Bilişim Yönetim, e-Ticaret ve Masaüstü Yayıncılık ön lisans programlarına sınavsız geçiş
yapabilirler. Ayrıca meslek liselerinden başarılı olarak mezun olan adaylar SAY-1 puan
türünde Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği,
Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği,
Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Elektronik-Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol
Öğretmenliği bölümlerine ve EA-1 puan türünde Yönetim Bilişim Sistemleri 4 yıllık yüksek
öğrenim programlarına ek puan avantajı girebilme şansına sahiptirler. Bunun yanında ön
lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında
başarılı oldukları taktirde, yukarıda bahsedilen 4 yıllık bölümlere dikey geçiş yapabilirler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veri Tabanı programcısı;
Meslek eğitimi meslek liselerinin Bilgisayar Kullanımı alanı Veri Tabanı
Programcılığı sertifika programında verilecektir.
Bu alan mezunları; meslek yüksek okullarının Bilgi Yönetimi (Uzaktan Eğitim veya
Açık Öğretim), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama (Örgün veya Uzaktan Eğitim),
Bilişim Yönetim, e-Ticaret ve Masaüstü Yayıncılık ön lisans programlarına sınavsız geçiş
yapabilirler. Ayrıca meslek liselerinden başarılı olarak mezun olan adaylar SAY–1 puan
türünde Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği,
Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği,
Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Elektronik-Bilgisayar Öğretmenliği, Kontrol
Öğretmenliği bölümlerine ve EA–1 puan türünde Yönetim Bilişim Sistemleri 4 yıllık yüksek
öğrenim programlarına ek puan avantajı girebilme şansına sahiptirler. Bunun yanında ön
lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında
başarılı oldukları takdirde, yukarıda bahsedilen 4 yıllık bölümlere dikey geçiş yapabilirler.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 31.05.2013 - Güncelleme: 03.05.2023 09:23 - Görüntülenme: 2475
  Beğen | 1  kişi beğendi

Etiketler :
bilişim,